Åh, vita hästen...

  • "Ja det är hästens starka gäng, som sällan ger men tar poäng", det var ju ett rim som man känner igen. Vita Hästen´s klubbsång har blivit lite av en hit och jag hör folk gnola på den både här och var. Det grämer mig lite att jag inte får se kvällens match. Hade varit kul att se Linköpingsprofilen Bülow och storstadsmänniskorna Ellerstad och Näsström kämpa mot ett allt stabilare grönvit försvar. Tingsryd har stegrat sig ordentligt de senaste matcherna och jag ser fram emot kvällens match.
  • Birgitta Olsson blir ny EU-minister. Av det jag tidigare har sett och hört av Olsson så har jag aldrig fått en vidare bra bild av henne. Men när jag nu hör att hon är en ganska kontroversiell folkpartist som ofta går emot partipiskan och att hon vill förändra det Europeiska jordbruket (!) så inser jag att jag kanske har haft fel om henne. Jag får här i bloggen från och till kritik för mina vänster-sympatier och mitt sätt att skriva om politik. Till försvar vill jag ju påpeka att det egentligen inte är Svensk inrikespolitik som intresserar mig. Jag är intresserad av utrikespolitiken och vad som händer runt om i världen. Europeiska jordbrukssubventioner stör mig oerhört, och om nu Birgitta Olsson också vill förändra detta så gör det mig glad, trots att hon är folkpartist. Senaste Korrespondenterna handlar just om jordbrukspolitik och hur företag från rika ekonomier köper upp mark i utvecklingsländer för att säkra sitt eget matbehov. Det är politik av det slaget som intresserar mig egentligen, inte fildelning, sjukförsäkringar eller A-kassor.
  • J20 tog igår en precis så viktig seger som vi hoppades på. Det blev 8-4 mot Troja efter bland annat tre poäng vardera av Simon Dahl (2+1) och Rasmus Willman (2+1). I och med segern så gick J20 upp i delad serieledning och ligger bra till när drygt halva serien är spelad.

Kommentarer
Postat av: R

Läst Amartya Sen, nobelpristagare?



Det är sällan, eller aldrig matbrist uppkommer p.ga. bristen på just mat, utan det är kapitalet som saknas.



Hungerkrisen i Irland t.ex., berodde inte på att potatisskörden slog fel, utan att med potatisskördens misslyckande kunde inte bönderna inkassera pengar; vilket ledde till att de inte kunde köpa mat. Samtidigt som det var hungersnöd på Irland, exporterades mängder med mat till England; där fanns resurser.



Så att storföretag köper jordbruk behöver inte med automatik innebära försämringar för utvecklingsländer, utan tvärtom; arbetstillfällen skapas och således även kapital = de kan köpa mat.



Men, givetvis; finns det bättre och sämre företag, precis som med stater.

2010-02-04 @ 15:39:25
Postat av: 1923

Nej, jag har aldrig lärt Amartya Sen, men jag är ganska medveten om att jag förr eller senare kommer göra det.



Jag håller med om att det finns oerhört mycket bra som skulle kunna komma ut ur etablering av västerländska företag i u-länderna. Som du skriver skulle det kunna erbjuda både arbetstillfällen och utveckling av den inhemska ekonomin. Det finns stor potential i marknaden, men...



Du har även rätt i att det finns bättre och sämre företag, och jag tror tyvärr att det är de sämre företagen som slår sig fram alltför mycket om de inte regleras tillräckligt.

2010-02-05 @ 13:48:26
URL: http://nittontjugotre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0