Det stora blå

TV1000 Classic visar 'Det Stora Blå', en film som jag inte har sett på länge och som är så pass bra att jag skippar första perioden av JVM-matchen ikväll. Om jag har förstått saken rätt så spelar Sverige ikväll i samma Olofströmsliknande hall som senast. JVM må vara kul, men nog var det betydligt roligare förra året när det fanns lite mer TAIF-anknytning i laget.
***
Som bekant så gillar jag fundera över vad media väljer att skriva om och hur olika nyheter vinklas. Detsamma gäller för diverse bloggar som jag läser. Jag är ingen expert, och jag utger mig inte heller för att vara det. Likaså påstår jag inte att någon av följande bloggar bedrivs av någon expert, men eftersom till exempel Nils Montan-Lund på Expressen och Jonas Gustavsson på sportbladet utger sig för att bevaka allsvenskan så tycker jag att det kan vara intressant att läsa dem. Detsamma gäller Mjörnberg på hockeysverige som trots att han fokuserar en hel del på div1 även skriver ganska mycket allsvenskt.

Jag har svårt att förstå hur man kan bevaka allsvenskan utan att det blir en väldigt skev bild man skapar sig. Med tanke på den bevakning som de olika lagen får så är det väldigt svårt att skapa sig en egen bild av vad som sker. Väldigt mycket måste bygga på andrahandsrapporter, vilket ibland lyser igenom i rapporteringen. Det är nog lätt att haka på vad andra bloggare, media och forumskribenter tycker för att sedan hålla fast vid den övertygelsen även om vinden har vänt.

Det är lätt att kalla våra finnar för floppar, trots att Kauppila och Elomo klättrar stadigt i poängligan. Det är lätt att såga TAIF för att Einarsson är vår enda egna produkt trots att Robin Olsson, Simon Stark och Kevin Carlsson (var nu gränsen för egen produkt går, med tanke på de två sistnämnda) nu alla spelar regelbundet och gör det bra. Det är ganska lätt att skriva om saker och ting när de är fel, men med all säkerhet inte lika roligt att rapportera om när problemet är rättat. Det är tråkigt att det ska behöva vara så, men där någonstans ligger väl också det tråkiga i människans natur.

Kommentarer
Postat av: Johan Jakobsson

Jag reagerade också på Mjörnbergs skriverier (nyårssummering) om de dåliga finnarna i Tingsryd. Han verkar ha slutat upp att iaf försöka ha någon koll efter ca 10 omgångar.

Vad ni som var på matchen mot Västerås förmodligen missade var påhoppet från personen som kommenterade Troja - Växjö, han uttryckte sej ungefär så här: "De gamla torra överkokta finska julskinkorna", jag kommer inte exakt ihåg hans ord...... Nästa så han hamnar i Janne Gunnarsson-facket nu....

2010-12-31 @ 05:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0