Hjältar och Hjältinnor stannar kvar. del 2

Det var inte länge jag var i Sverige innan jag har börjat fundera på vart jag ska bege mig näst. Google Earth är ett stråland verktyg för att skaffa inspiration. Idag kom erbjudandet om att nästa sommar resa baklänges i dr Erneste Guevaras spår. Med motorcykel från Argentina och norrut utmed Syd-Amerikas västkust. Slutmålet för egen del blir i så fall Guatemala där jag känner två tjejer med oerhört varma leenden.


men det är så jävla fegt att ge sig av...


Nåja, det är länge till nästa sommar så vi får se om det blir någon resa.


I Burma sitter Aung San Suu Kyi fortfarande i husarrest, och idag blev hennes arrest förlängd med ytterligare 18 månader. Ända sedan jag första gången hörde talas om Aung San Suu Kyi så har jag beundrat henne för det mod och den vilja att kämpa som hon har visat upp. Det är nog enkelt att slås ner av förtryck och ställa sig i ledet och sluta slåss mot det omöjliga. Att stå upp och kämpa för något man tror på är stort, men att göra det varje dag i år efter år kräver en oerhörd styrka. Det är kämpar som Kim Dae-Jung i Syd-Korea, Nelson Mandela i Syd-Afrika och Aung San Suu Kyi i Burma som likt Hjältar och Hjältinnor stannar kvar och som...

...rivs och slår och bits
för sina liv eller någon annans
de får ingen belöning
men de kräver ingenting
bara gör, biter ihop och håller käften.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0